I rute til åpningen av nye Oslo Lufthavn
Ett år før den store åpningen av nye Oslo Lufthavn er prosjektet i rute. Når dørene åpnes 27. april 2017 får Norge en nesten dobbelt så stor hovedflyplass med kapasitet opp mot 30 millioner passasjerer, heter det i en pressemelding fra Avinor.
– Utbyggingen går etter planen, og allerede i år vil deler av nye Oslo Lufthavn åpnes for publikum. Når vi klipper snoren torsdag 27. april neste år, skal prosjektet være ferdigstilt, sier lufthavndirektør på Avinor Oslo Lufthavn, Øyvind Hasaas.
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen sier han gleder seg over at det kun er ett år igjen til åpningen.
– Oslo lufthavn er det viktigste knutepunktet i norsk samferdsel, og de reisende får snart en bedre hverdag med en større, bedre og mer effektiv lufthavn, sier han.
Samtidig drift og utbygging
Helt fra begynnelsen har det vært en forutsetning at utbyggingen ikke skulle være til hinder for flytrafikken. Siden første spadetak i juni 2011, har de reisende merket lite til Norges største landbaserte utbyggingsprosjekt, og to ganger har Oslo lufthavn blitt kåret til Europas punktligste.
– Det er ingen enkel oppgave å skulle drive en stor internasjonal flyplass og en stor byggeplass på samme tid. Alle våre ansatte har gjort en glimrende jobb gjennom disse årene, og nå går vi inn i finalerunden, sier Hasaas.
Synlig byggeplass
Hver dag jobber rundt 1600 arbeidere på byggeplassen, og med ett år igjen på klokken, er utbyggingen av 94 prosent av prosjektet ferdigstilt. Nå går utbyggingen inn i en fase som gjør at de reisende kan bli påvirket i større grad enn tidligere.
– I år vil de reisende for første gang oppleve at de er på en byggeplass. Selv om vi fortsatt skal gjøre alt vi kan for at det ikke skal være til hinder for en god opplevelse, må vi ty til flere midlertidige løsninger, og det kan beklageligvis bli trangt på dager med mange reisende, sier Hasaas.
Ny vei for innlandspassasjer
Allerede nå legges veien om for ankommende passasjerer på innland. Dette er en midlertidig løsning, men for passasjerene betyr det et første møte med deler av den nye flyplassen.
– Fra i dag og frem til 1. september må alle ankommende innlandspassasjerer gå en ny midlertidig vei innom den nye ankomsthallen. Omleggingen skyldes stor byggeaktivitet på området, hvor man vanligvis går, men det får ingen praktiske konsekvenser for de reisende, mener Hasaas.
Torsdag 1. september åpner etter planen den nye ankomsthallen som skal brukes av innlandspassasjerer, og det betyr at dagens stenger. Den skal da tilpasses og bygges om til å bli en del av dagens ankomsthall for utland. På den måten blir det bedre kapasitet og mer plass til både reisende som ankommer fra innland og utland.
– Det blir den første store åpningen vi gjør på nye Oslo lufthavn, og det gleder vi oss til. Vi har behov for større plass for ankommende passasjerer, og vi er sikre på at dette blir tatt godt imot, sier lufthavndirektøren.
I løpet av 2016 og frem til åpningen, vil flere funksjoner åpnes for de reisende, blant annet vil de nye gatene i pir nord tas i bruk, og taxfree-butikker på avgang- og ankomst åpnes.
Foto: Onsdag 27. april 2016 var det ett år til nye Oslo Lufthavn offisielt åpner. Thorgeir Landevaag, Tom Cato Karlsen og Ketil Solvik-Olsen i Pir Nord. Foto fra Avinor Oslo Lufthavn